Rabu, 29 Februari 2012

Iri Hati

assalamualaikum sumer

Situasi 1:  
           Leha ingin membuang sampah di hadapan rumah, lalu ternampak Mila baru keluar dari kereta     Mercedes-Benz ML350nya yg baru sahaja dihadiahkan si suami seminggu lalu...lalu terdetik dalam hati Leha...

*Wah hebatnya kereta dia...kalau aku ada kereta camtu...pegi pasar, byr duit kutu, antar ank sekolah, confirm da tak jln kaki lg..kenapa lah laki aku tak kaya mcm laki Mila...harapkan kancil tu je, punggung aku ni da la lebar <<<IRI HATI


Situasi 2:  
          Jenab sdg membelek barangan make-up cap Perahu Layar di satu sudut di sebuah pasaraya...kemudian dtg seorang wanita elegan memilih barangan make-up cap Simply Senah di sebelahnya...lalu terdetik dalam hati Jenab...

* Wah dia pakai produk Simply Senah la..banyaknya duit dia...muka pun cantik...kalaulah aku kaya dan cantik mcm dia...aku nk jd artis...pastu nk cari Datuk jd skandal aku...Fahrin pulak jd pakwe aku..eh nk Remy Ishak lah.hehehe <<<IRI HATI


Situasi 3:
           Jay sering dimarahi Cikgu Baki kerana sgt lemah dalam pelajarannya, sebaliknya adiknya, Joy sering dipuji kerana sgt pandai dalam pelajaran sehingga mendapat anugerah "Terlalu Pandai Sampai Tak Ada Sapa Nak Challenge" setiap tahun..lalu terdetik dlm hati Jay...

*takpa2 skrg ko suka la kena puji kn sbb ko rasa ko pandai sgt...nt bila aku da jd pandai, aku nk tapau sumer A dalam sumer subjek...mase tu tggal B je utk ko...baru padan muke ko..<<<IRI HATI


          Dorang ada, korang pun nak ada...itulah namanya iri hati..iri hati sbnrnya bkn bersifat kebendaan semata-mata, tapi termasuk juga pujian, pengaruh, dan kejayaan sehingga kita berangan-angan untuk berada di tempat mereka. Iri hati juga kdg kala dipengaruhi oleh sikap ego dan pentingkan diri sendiri.

          Dalam situasi iri hati ni, kita biasenya akan fikir "kalau aku ade ape yg ko ade, mesti hidup aku happy"..Iri hati dan cemburu x jauh beza pun..cuma, biasenya kita iri hati sbb x pernah dpt ape yg org lain dpt, dan cemburu pula lbh kpd kita kehilangan sesuatu atau seseorang, yg akhirnya menjadi milik org lain...

korang faham x bahasa belit2 aku ni???hehehe...

          Org ckp nk mengatasi masalah iri hati dlm diri sendiri ni susah..betol ke??emmm mungkin juga...tapi kan, kalau kita berfikir semula, dengan cara kita mendoakan dan mengharapkan yg terbaik untuk saingan kita, itu adalah cara terbaik untuk mengatasi masalah iri hati kan???

          Kadang-kadang kita juga perlu muhasabah diri dan berfikir kembali adakah kita betul-betul perlukan atau layak untuk mendapat apa yg kita selalu idamkan...manusia diciptakan dgn sikap tamak...tu lah antara satu penyebab wujudnya sikap iri hati...

           So kesimpulannya, cara paling mudah nk kawal sikap tak baik ni, kita selalu la bersyukur atas kurniaanNya dengan seadanya...selain dari tu, bersifat adillah sesama manusia dan kawal diri dari perkara yg tidak elok untuk mengelakkan permusuhan..

ASSALAMUALAIKUM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan