Isnin, 27 Februari 2012

Misteri: Kenapa Kita Menguap?

assalamualaikum sumer

          Ape khabar darling2 ku sekalian??? dah lunch belum???dah???amboi...awal korang ye bab2 mkn ni...ni 1 lg nk tanye...da solat belum??belum???ish3...kalau belum, pause reading kejap, g solat dulu then nt sambung blk ye...xpe saye tggu...hehehe...
waiting-gambaran ni 99% menyerupai keadaan sbnr
*tapi kitorang bayangkn ko camni anne
Ok2 xpe asalkan darling2ku bahagia ok...*hukhukhuk sedih...

          Hari ni saye nk share 1 info dgn korang...maklumlah org ckp sharing is caring right? Cik Anne ni kan caring orgnye....*jgn letak tgn di dada mata ke atas ye...ni fakta..

          Sebelum tu saya nk tnye sape kat sini tak pernah menguap??kalau ade yg mengaku tak pernah tu pergi cek dktor dlm mase 24jam krna anda disahkan tdk normal...

yawning
          Korang pelik tak kenape kite menguap apabila mengantuk atau keletihan???saya pernah tertanya-tanya juga ape yang menyebabkan kita menguap dalam situasi2 di atas......malah, ada ketika saya akan menguap selang seminit apabila saya keletihan...pelik kn??

           Sebenarnya kan, hasil kajian drpd DR. Barry Make (seorang pulmonologist) beliau berkata kita menguap bkn lah disebabkan faktor keletihan atau kebosanan, walaupun tu lah kebiasaannya yang kita fikir kn? 

          Hakikatnya, kita tak faham sepenuhnya kenapa manusia, mahupun haiwan menguap. kebanyakannya berpendapat bhawa kita menguap kerana keletihan, kebosanan, atau kerana kita melihat org lain menguap, tapi tiada bukti kukuh yang boleh menyokong pendapat tersebut wahai darling2ku sekalian...

          Penjelasan yg plg munasabah adalah kita menguap disebabkan paras oksigen dalam paru-paru kita rendah. Kajian mendapati ketika bernafas secara normal, kita xkan menggunakan udara di bhgn paru-paru, tapi hanya menggunakan kantung udara pada bhgn bawah paru-paru.

          Jika kantung udara (alveoli) tdk mendapat udara yg segar, ianya akan pecah dan paru-paru akan mengeras sedikit. Akibatnya, dipercayai bahawa otak akan menghantar isyarat kpd badan utk mengeluh atau menguap untuk mendapatkan udara ke paru-paru.

Tapi, ada lagi misteri ttg menguap yg belum terungkai..*cewah...Jeng3..

          Sbg contoh, janin bayi, pernah didapati menguap dalam perut ibu, sedangkan janin tdk bernafas melalui paru-paru mereka.

yawning fetus
         Satu lagi misteri (yg saya ttup mate sambil menaip) adalah sebahagian lelaki, mahupun haiwan jantan akan menguap apabila mengalami ereksi zakar..(walaupun kita boleh anggap mereka bosan dgn kehidupan seks yang dijalani..*yg ni xde gambar anne??

jawapannya xde...korang cari sendiri...BYE2 DARLINGS

ASALAMUALAIKUM









Tiada ulasan:

Catat Ulasan