Jumaat, 2 Mac 2012

Ketawa

assalamualaikum sumer

          Kalau dulu saya da share pasal senyum kan...hari ni apa kata kita same2 rungkaikan misteri ttg ketawa...so everybody get on the track...


          Ketawa adalh satu bahasa yang plg mudah..Boleh difahami oleh semua kaum dan tidak perlu dipelajari untuk memahaminya...Kita semua dilahirkan dengan kebolehan untuk ketawa.

          Satu perkara yg kita perlu tahu ttg ketawa adalah ianya berlaku tanpa kita sedar.  Tiada siapa yg boleh mengawal sama ada untuk ketawa ataupun tidak. Atas sbb tu lah, tidak ramai yg boleh ketawa secara paksa.

         Bila ketawa, raut wajah kita akn berubah dan kita akan mngeluarkan suara, sekaligus melibatkan otot tangan, kaki dan badan. Ketawa juga akan merubah cara pernafasan kita. 

          Sbg manusia, kita mampu ketawa seawal usia 3.5 ke 4 bulan. Selain menangis, ketawa juga merupakan salah satu cara bg bayi untuk berinteraksi dgn si ibu atau yg lain. 

          Kadang-kadang, ketawa bkn terhasil kerana kita melihat atau mendengar sesuatu yang lawak. Pernah juga kita ketawa apabila kawan kita bertanya "Eh, Johny, ko pegi mana ha??", atau "Tu dia Senah dah dtg"..Sebenarnya, kita tidak mahu ketawa pada masa2 ni sbb itu bkn sesuatu yg lawak, tapi otak kita yang membuat keputusan untuk ketawa. 

           Apa yang pelik, ketawa jarang mengganggu percakapan seseorang. Kita biasanya akan ketawa pada masa2 tertentu, contohnya apabila batuk, atau bernafas.

ASSALAMUALAIKUM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan